Чи варто бігти навздогін за «Замволтом»?

Російські ЗМІ нещодавно повідомили про проект створення надпотужного ударного корабля — есмінці «Лідер» на петербурзької «Північної верфі».Російські ЗМІ нещодавно повідомили про проект створення надпотужного ударного корабля — есмінці «Лідер» на петербурзької «Північної верфі». Необхідність такого «супердредноута» для російського ВМФ обґрунтовується появою в складі ВМФ США ударного стелс-есмінця «Замволт» і неминучим виведенням зі складу нашого флоту (в найближчі десятиліття) ряду кораблів першого рангу.

Це такі як побудовані ще в СРСР у 1980-1993 роки есмінці проекту 956 (на сьогоднішній день в строю залишилося шість одиниць), ракетні крейсери проекту 1164 типу «Сучасний» (три одиниці), великі протичовнові кораблі проекту 1155 типу «Удалов» (шість одиниць). У строю залишаться ще на кілька десятиліть важкі атомні ракетні крейсери типу «Орлан», ( «Петро Великий», «Адмірал Нахімов», «Адмірал Лазарєв»), за натовською класифікацією Kirov-class battlecruiser, тобто «лінійний крейсер», в силу виняткових розмірів і найпотужнішою озброєності.

Довідка:
Ескадрені міноносці проекту 23560 (шифр «Лідер») — проект атомних ескадрених міноносців для ВМФ Росії. 13 лютого 2013 главкомат ВМФ затвердив «передескізних» проект перспективного есмінця дальньої морської зони, який представило проектно-конструкторське бюро «Північне» в Санкт-Петербурзі.
лідер
Проект «Лідера»
На даний момент ТТХ есмінця засекречені, але з повідомлень ЗМІ можна зробити висновок, що «Лідер» швидше за все буде мати атомну енергетичну установку (в даний час атомних есмінців в світі немає), водотоннажність 15-17 тисяч тонн (це водотоннажність сучасного ракетного крейсера), він буде озброєний 60 крилатими ракетами (у «Петра Великого їх 24, у« Замволта »- 80), проектована зенітна ракетна система ПРО С-500, спарена установка калібру 152мм на основі САУ« Коаліція »(на« Замволте »155мм артустановка). Корпус есмінця буде закладений вже в поточному році, а системи озброєнь для нього будуть відпрацьовуватися на перспективних фрегатах проекту 22350 (типу «Адмірал Горшков»).

Оскільки відпрацьовуватимуться і доопрацьовуватися системи озброєнь есмінця «Лідер», то швидше за варіанти як його корпусу, так і надбудови поки ще остаточно не визначені. У зв’язку з цим апеляція флотських лобістів до «супересмінцу« Замволт », як наприклад для наслідування, представляється помилковою і відповідальну серйозними конструктивними прорахунками.
«Замволт» спочатку призначався для колоніальних воєн зі свідомо більш слабким противником, які не мають ефективних протикорабельних ракет і систем РЕБ. Після появи у Китаю і Росії систем обмеження доступу до своїх територій (A2 / AD в американській термінології) сенс у створенні великої ескадри з таких кораблів (так само, як і літоральних стелс-кораблів) практично пропав. Замість будівництва декількох десятків есмінців класу «Замволт» вирішено обмежитися всього трьома, а програма літораль взагалі згорнута.

Крім цього, виявилося, що сам «Замволт» по суті ущербна. Мало хто знає, що він має дерев’яну (!) Надбудову. Корпус з нахиленими всередину поверхнями і скошений вперед стелс-форштевень роблять корабель нестійким для сильних хвилювань на морі. Негативно впливає на бічну остійність і гігантська надбудова, що підвищує його метацентричної висоту. У зв’язку з цим варто згадати японський лінкор «Фусо», який мав екстремально високу надбудову заввишки 40 метрів, як сучасний дванадцятиповерховий будинок. Він перекинувся в бою в протоці Сурігао в 1944 році, отримавши в борт всього лише дві торпеди, що для аналогічного за розмірами лінкора було б несуттєвим, так, наприклад, німецький лінкор «Бісмарк» був вражений більш ніж десятком торпед, але пішов на дно тільки після того, як трюмна команда відкрила кінгстони.

Висота надбудови «Замволта» 21 метр, корпусу 15 метрів (п’ять палуб середньою висотою 3 метри), що в підсумку становить 36 метрів, що дещо менше, ніж у «Фусо», проте японський лінкор в три рази перевищував «Замволт» за водотоннажністю.
Стелс-корпус і плоске (!) Стелс-дно есмінця, а також вкрай великоваговий комплект радарів змусили конструкторів корабля зробити його надбудову дерев’яної (!), Щоб зменшити метацентричної висоту і уникнути перекидання навіть при повному штилі на морі, або під час спуску на воду , як це трапилося в минулому з флагманом шведського королівського флоту вітрильним лінкорів «Ваза».
Спочатку конструктори «Замволта» хотіли використовувати пінопласт (!), Але він не влаштував їх через високу горючості. Зупинилися на бальса — дуже м’якою та легкою південноамериканської деревині. Коли я в дитинстві займався в ДТСААФівські авіамодельному гуртку, ми з цієї бальси літачки робили. Крило такої моделі можна було пальцем проткнути.
На «Замволте» бальсового панелі товщиною 5-7 см обклеєні зовні шарами композиту карбону товщиною в 3 мм. Ударно-точкові навантаження така надбудова не витримує — можна прострелити з пістолета, і вогню все ж боїться. Може сірником її і не підпалиш, але перше ж попадання протикорабельної ракети влаштує на есмінці пожежа, повністю виведе його з ладу і призведе до неминучого перекидання, як це трапилося з російськими броненосцями при Цусіма.

Американці все це прекрасно зрозуміли і вже на другому есмінці цієї серії «Линдоне Джонсона» відмовилися як від бальси, так і від композитної «броні», замінивши їх конструкційної сталлю, зменшивши заради цього комплект радарів (щоб розвантажити надбудову). До речі, навіть повний комплект радарів був досить слабким, на есмінці немає, наприклад, системи «Іджіс». Зауважимо, що конструкційні стали застосовуються для виробів масового призначення, як найдешевші. Так що нова броня «Ліндона Джонсона» максимум противопульная.
Корабельна артилерія есмінця стріляє активно-реактивними снарядами на відстань до 160 кілометрів. Але цього ефекту ми може досягти, просто поставивши на самохідну баржу пару САУ «Коаліція». Але в реальності вести артобстріл берега будь-якої країни, крім відсталих африканських країн загрожує, тому що навіть єменські хусит мають на озброєнні протикорабельні ракети, захищатися від яких «Замволт» не може (у нього немає ПКР).
За своєю енергетичній установці «Замволт» — дизель-електрохід, як круїзні лайнери. Така установка невигідна з точки зору ККД, так як до 15 відсотків вироблюваної потужності втрачається в генераторі і ходових електромоторах. На лайнерах це виправдано для електропостачання ресторанів, басейнів, казино і дискотек. А на «Замволте» енергетику з повним електродвіженіем спроектували заради можливого встановлення бойового лазера і рельсотрона. У частині створення адекватних з точки зору бойової ефективності корабельних лазерів і рельсотрони є великі сумніви. У будь-якому випадку стрільба з них потребують знеструмлення всіх інших систем, в тому числі радарів, що зробить «Замволт» абсолютно беззахисним.
Чи не виправдала себе і ставка на малу радіозаметность. Радіоотражающая поверхню (ЕПР) есмінця приблизно, як у рибальської шхуни довжиною метрів в 15. Тобто будь-які радари його все одно помітять, а якщо «Замволт» буде стояти не біля берегів який-небудь Гвінея-Бісау, а біля узбережжя Китаю або Росії, то дані повітряної і космічної розвідки миттєво прояснять, що це за рибалки такі, і «Замволт» буде накритий невідпорним для нього залпом «калібру» або не менш небезпечних китайських ПКР.

Включення ж своєї радіоапаратури відразу ж приведе до того, що на радарах супротивника «Замволт» засяє, як новорічна ялинка, і знову ж таки буде накритий залпом протикорабельних ракет.
Резюмуємо: демонстратор передових технологій, яким в реальності є «Замволт», переконливо довів провал ставки на композитні матеріали і саму стелс-технологію стосовно корпусам і надбудовам сучасних бойових кораблів. Принцип повного електродвіженія також не виправдав себе і привів лише до обмеження радіусу дії есмінця до 4500 миль на економічному ходу в 20 вузлів. Це вкрай мала дальність ходу для кораблів такого класу.
Розробники і будівельники «Лідера» не можуть не знати цих фактів. Тому їх лобістська агітація ( «Лідер» — наша відповідь «Замволту») вельми двозначно і, можливо, розрахована лише на передбачувану некомпетентність стратегів ВМФ і Міноборони РФ. Насправді ж ні наслідувати будівельникам «Замволта» які американські експерти вже прозвали «кораблем зі скляною щелепою», ні копіювати його конструктивні і технологічні рішення не слід ні в якому разі.
Єдино, чого можна запозичити, так це найвищого ступеня автоматизацію на «Замволте», завдяки якій екіпаж есмінця складає всього 144 людини. На «Лідера» буде екіпаж в три сотні осіб, що пояснюється всім відомим рівнем нашої радіоелектронної промисловості.
Рівняння на «Замволт» небезпечно з огляду на те, що як корпус, так і системи озброєння «Лідера» будуть доопрацьовуватися і, можливо, змінювати конфігурацію і склад. І немає гарантії, що лобістські слогани не відображають внутрішні переконання конструкторів «Лідера», можливо вважають Замволт »зразком для наслідування і вселяє чиновникам Міноборони просту, як ріпка, думка:« якщо американці таку штуку побудували, давайте і ми рушимо цим шляхом! ». Повторювати помилки наших стратегічних опонентів нам категорично протипоказано до тих пір, поки російський рубль не став основною світовою валютою, яку ми можемо друкувати в необмеженій кількості без особливого збитку для своєї економіки.
А якщо врахувати, що потужне фінансування російського ВПК швидше за все закінчиться в 2018-му році, коли за планами завершиться переозброєння нашої армії, авіації і флоту, то чи не розумніше чи флотським планувальникам зосередиться на будівництві корветів, фрегатів і в першу чергу тральщиків? У складі флоту на сьогоднішній день всього лише 13 морських тральщиків, 22 базових і 18 рейдових, що явно недостатньо, а темпи будівництва і введення в дію нових більш ніж незадовільні.
Нещодавно на навчаннях НАТО американські бомбардувальники B-52 провели навчальний мінування Балтійської акваторії. Тобто в годину «Х» вони просто заблокують Балтфлот, а якщо знадобиться і Північний з Чорноморським. І ніякі грізні «Лідери» не посміють вийти з рідного рейду без ризику бути потопленими ще до вступу в бій.

Аванпроект корабля розробив петербурзький «Криловський державний науковий центр». Думаю, що інженери цього авторитетного КБ мали б знати знамениту промову морського міністра Російської імперії адмірала І.Григоровича, написану йому академіком А.Крилова, іменем якого названа КБ, і виголошену на трибуні Державної думи в 1912 році. У ній аргументувалася необхідність створення строго збалансованого флоту, що має в своєму складі тральщики, підводні човни і міноносці, легкі і броненосних крейсера і броненосці:
«… Флот не може отримувати одностороннього розвитку одних типів суден на шкоду іншим, треба мати судна всіх типів і в певній пропорції … можлива лише планомірна, розрахована боротьба флоту проти флоту, причому флот є органічне ціле і відсутність в ньому будь-якого типу суден або їх відносна нечисленність не викупатися перебільшеним розвитком числа судів іншого типу — їх зайве число не доставить переважання над противником, а представить лише марне витрачання коштів, які при більш правильному співвідношенні були б використані вигідніше … ».
На сьогоднішній день у Міноборони РФ немає прийнятої всім військово-морським співтовариством програми розумного і збалансованого розвитку російського ВМФ на тридцять років вперед, і мабуть цим і пояснюється нерегульований потік «креативу» флотських лобістів, що замишляють побудувати то суперавіаносец, то супересмінец. Хоча розумніше, можливо, якщо говорити про ударні кораблях, обмежитися осмисленої модернізацією вже будуються крейсерів класу «Адмірал Горшков». Потрібно чесно визнати, що сьогодні Росія не має таких видатних військово-морських мислителів, як радянські адмірали Кузнєцов і Горшков. Є лише сукупність лобістів всіх ієрархічних рівнів, що, втім, характерно і для інших видів збройних сил РФ. +
Автор: Володимир Прохватілов, Президент Фонду реальної політики (Realpolitik), експерт Академії військових наук

Читайте также:

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *